Tel 088-7744333

Kwaliteit

Wat is kwaliteit?

Wanneer we het over kwaliteit hebben, lijkt iedereen te weten wat daarmee wordt bedoeld. Toch blijkt in de praktijk dat dit begrip sterk afhankelijk is van context en achtergrond. Wat voor de één kwaliteit is, kan voor de ander minder relevant zijn. Denk bijvoorbeeld aan de aanschaf van een stereo-installatie: factoren zoals vormgeving, prijs en geluidskwaliteit spelen mee, maar zelfs de muziek waarmee het product wordt gedemonstreerd kan de beoordeling beïnvloeden. Een absolute, algemene definitie van kwaliteit bestaat dan ook niet. Wel zijn er verschillende werkdefinities ontwikkeld die helpen om het begrip binnen een specifieke situatie hanteerbaar te maken. Belangrijk is dat organisaties duidelijke afspraken maken over welke definitie zij gebruiken, zodat iedereen vanuit hetzelfde kader werkt en kwaliteit op een eenduidige manier kan worden beoordeeld..

Kwaliteit is het voldoen aan de verwachtingen van de klant

In deze uiteleg zullen we vooral uitgaan van de eerste definitie. De twee belangrijke begrippen hierbij zijn: `verwachtingen` en `klant`. Het is van belang in te zien, dat deze definitie met zich meebrengt, dat kwaliteit in de praktijk steeds weer opnieuw uitgevonden moet worden. Immers, iedere klant heeft andere verwachtingen en de verwachtingen van een klant veranderen in de loop van de tijd.

Voorbeeld: Een klant krijgt zijn bestelling altijd ruim voor de vastgestelde leverdatum en richt zijn productie daarop in. Als er nu een keer door bijvoorbeeld een machinestoring pas een dag voor de uiterste leverdatum uitgeleverd wordt, zal de klant in de problemen komen. En ook al is het contract nagekomen dan nog kan er bij die klant het idee ontstaan, dat de leverancier niet goed kan leveren (leverbetrouwbaarheid is voor veel klanten ook een kwaliteitscriterium).

Conclusie: Een cursus auditing cursus interne auditor vereist een inleiding in het begrip kwaliteit, omdat audits uitgevoerd worden om kwaliteit van het bedrijf vast te stellen. Als we niet weten wat we als uitgangspunt gebruiken voor de audits, dan ontstaat er een risico dat we `als een kip zonder kop` activiteiten uitvoeren op het gebied van kwaliteitszorg zonder dat we enig idee hebben waarom we dat doen.

Controle op de uitvoering van kwaliteitszorg

In voorgaande paragrafen over kwaliteitsprogramma’s lag de nadruk vooral op organisatie-ontwikkeling en voortdurende verbetering. We moeten ons echter realiseren, dat we pas werkelijk iets verbeteren kunnen als het vooraf werd vastgelegd, bijvoorbeeld door middel van procedures of werkinstructies. Maar vastleggen alleen is niet voldoende, eenmaal gemaakte (vastgelegde) afspraken moeten ook vastgehouden worden. Om te controleren of in organisaties werkelijk gewerkt wordt, zoals dat is voorgeschreven in het kwaliteitszorgsysteem, zal de toepassing ervan systematisch gecontroleerd moeten worden. Dit noemen we AUDITING.

Auditing wordt in het algemeen als erg vervelend en belastend ervaren. Het is voor organisaties een hele uitdaging om de auditfunctie goed te integreren in de bedrijfsvoering. Met name omdat in de eerder genoemde TQM-programma’s veel accent gelegd wordt op de eigen verantwoordelijkheid van de medewerkers. Een medewerker die enerzijds te horen krijgt dat hij zelfstandig zijn doelen moet verwezenlijken en daartoe initiatieven moet ontplooien, zal het als een tegenspraak van het management ervaren als hij vervolgens gecontroleerd wordt op de letterlijke toepassing van procedures en werkinstructies. Zeker als deze, zoals zo vaak het geval is, niet volledig up-to-date zijn, is dat bijzonder frustrerend.

Ondanks genoemde bezwaren leidt het geen twijfel, dat enige mate van auditing in elke organisatie noodzakelijk is. Niet alleen het verifiëren van de toepassing van de vastgelegde procedures voortkomend uit de ISO-9001:2008 eisen dient geaudit te worden. Ook op het vlak van veiligheid en Orde & Netheid zien we steeds vaker, dat daarvoor auditsystemen opgezet worden. Kortom, cursus interne auditor auditing neemt een belangrijke plaats in, in de kwaliteitszorg. Maar met de ontwikkelingen in de kwaliteitszorg zal ook de wijze waarop we met audits omgaan en welk belang we ze toekennen moeten veranderen. Voor we op deze ontwikkeling ingaan, zullen we ons eerst verdiepen in de positie die auditing inneemt in de ISO-9001:2008-norm.

Meer Info...
img

33957

Deelnemers Getraind

img

5

Sterren

img

11565

In-Company Trainingen

img

21

Jaar Actief

BV&T de In-Company Opleider

Advies? Vul onderstaande Formulier in, b.v.d.
* Alle velden s.v.p. invullen
×
Mogen wij u Bellen?